Dutch - Reisverslag uit Székesfehérvár, Hongarije van John Flemington - WaarBenJij.nu Dutch - Reisverslag uit Székesfehérvár, Hongarije van John Flemington - WaarBenJij.nu

Dutch

Door: John Flemington

Blijf op de hoogte en volg John

26 Oktober 2011 | Hongarije, Székesfehérvár

Sziasztok,

Alweer 7 dagen geleden dat ik hier iets heb laten horen. Voor deze week hoeven we nog 2 dagen te werken en dan hebben we een mooi weekend tegemoet. Wat we van plan zijn, vertel ik straks wel, maar eerst vertel ik hoe het vanaf afgelopen vrijdag gegaan is.

Zoals ik vorige week al aangaf, zal ik afgelopen vrijdag mee hebben gevoetbald met een Nederlands voetbalteam in Budapest. De bedoeling was om met de trein heen en terug te gaan, maar dat is toch net anders gelopen. Ik had de trein van kwart voor 6 nodig om op tijd bij de training te zijn en had dus afgesproken met Stan om dus op tijd (dus om half 5, dan heb je toch 8 uur gemaakt) te vertrekken. Helaas, Stan kwam in een vergadering terecht die tot bijna half 6 geduurd heeft, waardoor ik geen zin had om hals over de kop naar het station te gaan, kaartje te kopen, dan in de juiste trein te stappen om dan af te reizen naar Budapest, daar ergens te eten en dan naar het stadion te gaan. Dus heb ik het besluit genomen om dan maar met de auto te gaan. Uiteindelijk was ik na 10 minuten rondrijden bij het stadion om een toegestane parkeerplek te vinden toch op tijd. Na het hebben gevraagd aan de receptioniste waar ik moest zijn voor het NL team kwam ik bij de kleedkamers terecht. Ja, wat doe je dan als er twee kleedkamers zijn met misschien een Nederlands team…? Ik dacht vraag het aan een man of ik goed zit en of hij overigens wel met mij kan communiceren. Dus “Do you speak English?”. “No, I can speak Hungarian……and Dutch”. “Mooi, dan zit ik goed”, was mijn antwoord. Na een gesprek met hem vernam ik dat ook hij Technisch Bedrijfskunde heeft gestudeerd en is afgestudeerd in een mooi jaar (1992) en ondertussen al 7 jaar in Hongarije woont met een Hongaarse vrouw met een eigen adviseurs-/ scholingsbedrijf (dus het netwerken komt hier ook wel goed). Na het gesprek zijn we naar het veld gegaan en heb ik lekker meegevoetbald met 2 Duitsers en zo'n 17 Nederlanders. Na ongeveer 1,5 uur gevoetbald te hebben ben ik maar teruggereden naar het appartement waar Stan de hele tijd heeft geleerd voor het tentamen wat hij de volgende dag in Budapest heeft gehad.

Dus de volgende dag zijn we (voor mij weer en met spierpijn) naar Budapest gegaan voor Stan’s examen Methodologie. Na zijn tentamen zijn we maar het centrum ingegaan en later opnieuw naar het Nederlands café gegaan, alleen is het dan niet slim om vooraf rond half 3 nog een Burger King menu naar binnen te werken en om 5 uur aan een bord friet met kroket en frikadel te zitten (waar ik eigenlijk toch weer zo zin in had), maar goed…
Na het eten zijn we terug naar het appartement gegaan zodat meneer de tentamenman voor zijn 2e tentamen kon leren die hij ’s maandags kreeg. Ik had zin, ook al had ik veel spierpijn in mijn benen, om die avond weer op stap te gaan en een andere club te leren kennen. We zijn toen maar net zoals veel jeugd in NL doen, pas om half 1 met de taxi naar de DreamHall gegaan. Wat was die chauffeur een oplichter. We spraken Engels tegen hem waar we moesten zijn en er werd meteen een ander kostenprogramma ingevoerd. Na een tijd hier te hebben vermaakt met 2 live optredens waarvan de eerste vals waren en de 2e best goed, zijn we maar met de taxi terug gegaan naar het appartement die “stukken” goedkoper was. Het verschil was 500 HUF tussen de heen en terugweg terwijl het dezelfde route was (500 HUF is niet veel zullen meeste denken. In € niet, maar als heen 1300 en terugweg 800 HUF is wel).

’S Zondags hadden we een probleem zoals mijn spierpijn die erger was, maar ook was de koelkast ver leeg en hadden dus een boodschappenlijst gemaakt om bij de winkel, die 24 uur per dag open is, boodschappen te doen. Ondertussen waren we dus gewend aan de 24 uur supermarkt, alleen was er net op DIE ZONDAG een NATIONALE FEESTDAG wat WE NATUURLIJK NIET IN DE GATEN HADDEN WAAR WE WEL IETS VAN WISTEN. Dus… de winkels waren allemaal dicht en hebben we plan B moeten doen, de MacDonalds.

Ook heb ik die avond voor ontspanning maar een dartbord gekocht en ben dus die avond maar gaan “klussen” in het appartement. Dus heeft Stan maar harde muziek aangezet, zodat anderen mijn getimmer niet konden horen, hahahaha. En ik kan zeggen, het dartbord hangt er nog steeds op een plug die al in de muur zat en eigenlijk te los zit.

Terugkomend op de planning voor komend weekend. We kregen afgelopen maandag ook de bevestiging dat we komend weekend, een lang weekend hebben. Hier wordt namelijk iets van Haloween of dergelijke gevierd waardoor we van zaterdag tot en met dinsdag vrij zijn. We hebben besloten om een ander land te bezoeken, Kroatië! De hotels zijn al geboekt. “Hotels?”, ja, je leest het goed: "hotels". We gaan in 4 dagen tijd naar Rovinj, Plitvice en Zagreb en zullen in die vier dagen ruim 1400 km rijden waarmee de dagteller dan op meer dan 5000 km zal uitkomen sinds we vertrokken zijn vanuit Nederland. Maar eerst nog 2 dagen werken en vrijdagavond opnieuw spierpijn genereren op het voetbalveld.

Dus hier gaat alles goed en dat zal wel blijven ook.

Groeten uit Hongarije en misschien komend weekend als ik eraan toe kom om een weblog te schrijven vanuit Kroatië,
John

  • 31 Oktober 2011 - 13:56

    Eefke De Kam:

    Als schoolbegeleider was ik vorige week onder de indruk van jullie stagevorderingen. Wat een moeilijke omgeving om in te werken! Gelukkig gaat dat jullie goed af en het doet me goed om te zien dat jullie in het weekend lekker ontspannen (op de tentamenstress van Stan na). Geniet ervan, want je bent al op de helft....! Groeten.

  • 31 Oktober 2011 - 16:51

    Jordi:

    Heej weer super leuke verhalen man! je schrijft ze ook allemaal zo leuk! als ik je verhalen lees hoor ik ze je eigenlijk gewoon vertellen zodat je iedereen mee kan slepen. Succes nog verder jongen en zie je in december !!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

John

Onlangs afgestudeerd voor de opleiding Technisch Bedrijfskunde. Tijdens mijn opleiding heb ik 5 maanden stage gelopen in Székesfehérvár, Hongarije. Sindsdien heb ik twee nieuwe hobbies: reizen en fotografie. Dit jaar staat een vakantie naar Indonesië op de agenda

Actief sinds 24 Juni 2011
Verslag gelezen: 711
Totaal aantal bezoekers 90260

Voorgaande reizen:

06 April 2014 - 25 April 2014

Indonesië 2014

30 Augustus 2011 - 28 Januari 2012

Buitenlandse stage

Landen bezocht: