Do not Slalom! - Reisverslag uit Székesfehérvár, Hongarije van John Flemington - WaarBenJij.nu Do not Slalom! - Reisverslag uit Székesfehérvár, Hongarije van John Flemington - WaarBenJij.nu

Do not Slalom!

Door: John Flemington

Blijf op de hoogte en volg John

31 Augustus 2011 | Hongarije, Székesfehérvár

Ja hoor, we zijn op bestemming in het Kodolanyi Appartementaz. Vanochtend vroeg opgestaan en ontbeten, zodat we om 8 uur al weer op de weg zaten. We hebben gelukkig net als gisteren lekker door kunnen rijden. Wel hebben we het effect van Staugefar gezien. Van de andere kant was een vrachtwagen andersom en vol op de vangrail geklapt met een lange file als gevolg.

Net voor de grens hebben we een e-vignet gehaald voor Hongarije. Daar kwamen we een Nederlands stel tegen waar we even mee hebben gesproken. Zij waarschuwde ons voor de weg en de weggedrag van de Hongaren, zoals dronken achter het stuur (terwijl ze een zero-tolerance beleid uitvoeren), fietsers overal fietsen, geen tot zeer weinig verlichting op de wegen en dat er gaten in het wegdek zitten zonder waarschuwing.

Toen we de grens overkwamen, zagen we een vreemd waarschuwingsbord: “Do not Slalom”. We wisten nadat we dit lazen meteen dat de vrouw gelijk kreeg. De snelweg was goed te rijden (en zagen meteen dat er inderdaad geen lantaarns waren), maar zodra je daar afging, werd het wegdek stukken slechter. Na bijna een uur op één of andere provinciale weg te hebben gereden bereikten we Székesfehérvár. We waren te vroeg voor het inchecken en hebben toen alvast de route naar het bedrijf gemaakt. Het is gelukkig een makkelijke route. Nadat Stan weer (lekker) gegeten had in ons favoriete restaurant (die zullen we vast en zeker vaker aan de binnenkant zien) zijn we teruggereden om nu wel in te kunnen checken. De beheerder (of wat hij ook is) kan moeilijk Engels, maar met handen en voeten (en hem regelmatig te verbeteren) zijn we er toch uitgekomen.

Het uitpakken ging op z’n Hollands. Wij nemen natuurlijk weer van alles mee, waardoor de mensen vreemd op keken hoeveel dozen we binnen sjouwden. Om dat te minderen, hadden we de auto maar aan de zijkant gezet en via het raam de rest naar binnen gehaald. Tijdens het uitpakken kwam de man weer om te zeggen dat hij een tweede sleutel voor ons had gemaakt en dat er mensen waren van Sapa, het stagebedrijf. Het was een vrouw met een andere college om de routekaart te geven en wat verder uit te leggen waar we ons morgen moeten melden. Ook bood ze ons aan om het centrum te laten zien, waar we op in zijn gegaan. De “rondleiding” ging niet zonder slag of stoot. Ze kon niet echt goed schakelen, met name van de 1 naar de 2 en ook sloeg het enkele keren af. Toch weten we nu (en we zijn er al geweest voor boodschappen) waar o.a. de Spar, Tesco, MediaMarkt, C&A e.d. zit. Ook weten we nu een discotheek, zwembad, bowlingcentrum en dergelijke te zitten in het centrum.

Nadat we terug waren, klaar waren met uitpakken en boodschappen doen zijn we gaan eten. Even een paar borden soep op wat we mee hadden genomen uit Nederland en Stan is nu nog vissticks voor zich aan het bakken. Tot zover, we hebben dus al aardig wat meegemaakt (en nog veel meer, maar ik vind het nu wel welletjes).

Voor het eerst de groeten vanuit Székesfehérvár,
John

• 31 Augustus 2011 - 19:34

Jolanda(mama):

Fijn dat je dit allemaal al heb mee gemaakt, maar pas goed op met z'n tweeen.Maak er een fijne tijd van en geniet ervan zolang dat het kan.Vele groetjes uit goirle en heel veel succes.

• 31 Augustus 2011 - 20:52

Familie Koolen:

Hartstikke fijn dat de reis goed en veilig is verlopen. Wij wensen jullie morgen en de komende tijd veel succes toe met je stage-werk. Wat betreft jullie eten, dat zit wel goed met het restaurant wat bij julie o zo bekend is. John en Stan nogmaals heel veel succes.

• 01 September 2011 - 11:09

Ad Van Amelsfoort:

leuk om te zien zo, al die namen van de bekende zaken die we hier in Nederland ook kennen/hebben. Maar veel leuker lijkt het me om nou juist die andere, lokale zaken te leren kennen. Al was het maar om te ontdekken dat het hier in Nederland allemaal zo slecht nog niet is. Of om vast te kunnen stellen dat het op een andere manier ook kan.
    Fijne tijd toegewenst, heren!
    Groeten van Ad van Amelsfoort sr.

• 01 September 2011 - 13:57

Hanny En John:

Hoi John en Stan,
    Fijn dat de reis goed is gegaan! Succes de komende tijd en we wensen jullie veel plezier met z'n 2e.
    Groetjes uit Gool.
    En geniet van de tijd dat je er zit!

• 01 September 2011 - 15:58

Jordi :

Heej john,

Fijn om te lezen dat alles toch nog goed is gegaan en dat alles daar ook wel grappig is hahaha.

Heel veel succes nog en hoop snel een verhaaltje te lezen van je eerste werkdag!!

groetjes jordi

• 01 September 2011 - 16:03

Peter En Jeannine :

Hoi John,

Gelukkig is de reis allemaal goed verlopen. nu gaat het erop aankomen.
    Maak er samen met Stan het beste van, des te meer waardeer je strakjes weer alles als je terugbent in Nederland.
    Heel veel succes met je stage. Het gaat je zeer zeker goed af. Daar zijn we van overtuigd.
    heel veel groetjes,
    Peter en Jeannine Hendriks

• 01 September 2011 - 18:19

Marion Brugman:

Hoi John,
    Ik hoorde van Jeannine dat je veilig en wel bent aangeland in Hongarije. Dan is het natuurlijk voor mij ook tijd om je vanuit Goirle heel veel succes te wensen met je stage maar vooral heel heel heel veel plezier te wensen de komende tijd. Veel groetjes van Marion (moeder van Robin)