Katapult en Balatonmeer - Reisverslag uit Siófok, Hongarije van John Flemington - WaarBenJij.nu Katapult en Balatonmeer - Reisverslag uit Siófok, Hongarije van John Flemington - WaarBenJij.nu

Katapult en Balatonmeer

Door: John Flemington

Blijf op de hoogte en volg John

04 September 2011 | Hongarije, Siófok

Beste allemaal,

Zo, wat een weekend! Na een drukke, toch wel spannende week hebben Stan en ik heerlijk ontspannen met een weekendje Balatonmeer met temperaturen van zo’n 30 graden (als het niet warmer was).

Gisteren zijn we best laat in de middag, na wat inkopen nog gedaan te hebben, naar Síofok gegaan, het uitgaansgelegenheid aan het Balatonmeer. Nadat we de auto geparkeerd hadden in een één of ander laantje waar we gratis konden parkeren, zijn we naar het hart van het badplaatsje gegaan. Dat is een steeg waar niks dan alleen maar uitgaansgelegenheden en hotels te vinden zijn, waarachter de mogelijkheid is om bij het balatonmeer te komen als “toeristen” die daar geen hotel of dergelijke hebben, het stuk daarvoor is namelijk met hekken afgezet en is alleen te bereiken via hotels. Na wat rond hebben gelopen (tot de jachthaven) en wat foto’s te hebben gemaakt, zijn we terug naar de laan gegaan.

We zijn ergens gaan zitten om wat te drinken, maar hadden beter ergens anders kunnen gaan zitten. Na het eerste drankje hebben we een kwartier lang tekens staan te geven naar de obers om opnieuw wat drinken te bestellen. Na twee drankjes zijn we daar gegaan om ergens anders te gaan zitten en om te eten. We kwamen uit bij een Amerikaans eetcafé. Daar hebben Stan en ik hamburgers met friet op. Stan had een hamburger besteld, waar een Jantje bakkes vol niks bij is (zie de foto) samen met een groot glas bier. Zelf had ik een chickenburger, friet en een groot glas cola. Omgerekend hebben we ongeveer 16 euro hoeven af te rekenen, dat zeker niet duur was.

De katapult tegenover dat eetcafé was een ander verhaal.
Er stond een katapult dat een van de eerste generatie is, het heeft namelijk geen kooi om zich heen en de elastieken zagen ook niet meer zo heel goed uit, laat staan de status van de vrachtwagen. In Nederland zal dat ding nooit (meer) ergens komen te staan. De prijs p.p. was ook erg duur, namelijk 5000 huf of 20 euro (afzetters)! Zelfs met de Tilburgse Kermis is zo’n attractie goedkoper. Toch waren enkele idioten die zich waagden om erin te gaan. Nadat we klaar waren, zijn we terug gegaan naar ons appartement. Daar ben ik lekker creatief bezig gegaan met de foto’s die ik had gemaakt, met het resultaat enkele panoramafoto’s. Het is jammer dat door beperkingen van het weblog deze foto’s tegenvallen met de kwaliteit (er staat eentje op het weblog en dan zal je het wel zien). Maar die krijgen jullie nog wel tegoed via picasa of zo.

Vandaag zijn we weer naar het Balatonmeer gegaan, maar zijn we eerst naar het plaatsje Tihany gegaan. Een mooie plek waar we boven op een berg wat gedronken te hebben en opnieuw foto’s hebben gemaakt met onze nieuwe aanwinsten. Stan had gezien hoe ik panorama’s maakte, en wilde dat dus natuurlijk ook uitproberen tijdens het maken van foto’s. Na een uur te hebben gezeten zijn we verder het dorp ingereden. Na een tussenstop zijn we verder doorgereden om ergens te gaan eten. We zijn zover doorgereden, dat we hadden besloten om weer naar Síofok te gaan, omdat we gisteren daar nog een andere tent hadden gezien. Nadat we daar hadden gegeten, zijn we weer naar het appartement gereden.

Kortom, een weekend Balatonmeer. We zijn van plan om over een paar weken nog een keer te gaan en ergens een hotel te nemen, zodat we allebei kunnen drinken en dan ook ’s avonds kunnen blijven hangen. Maar dat zien we nog wel, want er is ook nog Budapest…

Tot zover mijn log, morgen weer een nieuwe werkweek.

Groeten,
John

• 05 September 2011 - 13:43

Hanny En John:

Hoi Luitjes,
    Zo te zien komen jullie niet om van de honger en anders ligt het denk ik aan je eigen.
    Fijn dat het zo goed bevalt!
    Groetjes weer uit Goirle.

• 05 September 2011 - 15:46

Jordi:

Heej maatje van me,

Fijn om te horen dat alles daar goed is man.
    Ik geef toch de voorkeur aan een bakkes vol hahah maar die zijn helaas wel wat duurder in verhouding met die hamburgers van jullie hahah.
    Veel plezier nog en ik kijk al weer uit naar je volgende verhaaltje
    Tot over 145 DAGEN!!! Ik zorg dat je kaartje voor willem 2 klaar ligt dan!!!
    gr. jordi