Szén-Dioxiddal dúsított - Reisverslag uit Székesfehérvár, Hongarije van John Flemington - WaarBenJij.nu Szén-Dioxiddal dúsított - Reisverslag uit Székesfehérvár, Hongarije van John Flemington - WaarBenJij.nu

Szén-Dioxiddal dúsított

Door: John Flemington

Blijf op de hoogte en volg John

02 September 2011 | Hongarije, Székesfehérvár

Beste allemaal,

Ondertussen hebben Stan en ik (eindelijk :-d ) weekend. De bedoeling is om morgen naar Balaton gaan, want nu kunnen we nog genieten van de temperatuur dat rond de 30 graden schommelt. Vandaag heeft de manufacturing manager, een Nederlander met wie wij ook de stage hebben geregeld, verteld dat het tot de eerste weekend van Oktober mooi (warm) weer is, maar dat het dan vlug omslaat en gaf daarom groot gelijk om dit weekend naar Balaton te gaan.

De meeste zullen zich afvragen wat de titel betekent. Het betekent in het Hongaars koolzuurhoudend. We hebben afgelopen woensdag maar een aantal trays water ingeslagen, alleen hadden we niet echt rekening gehouden met wat voor water. Dus jullie raden het al, we hadden 4 trays á 6 anderhalve literflessen koolzuurhoudend water ingeslagen. Stan was gelukkig net voor sluitingstijd in de supermarkt om twee andere trays (zonder koolzuurhoudend) water te kunnen kopen. Dus voor degene die nog langs wilt komen en graag spa rood heeft, is van harte welkom en zal niks te kort komen.

Gisteren was het onze eerste dag. Nadat we een veiligheidstraining hadden gehad, hebben we eindelijk Frank, de manufacturing manager gezien en gesproken en meer informatie over onze stage gekregen. Na de kennismaking met hem en onze stagebegeleiders, kregen we een rondleiding van de village, zoals Stan heel het bedrijvencomplex noemt.

In Hongarije wordt vooral ’s middags warm gegeten. Daarom zijn we met de stagebegeleider van Stan naar de kantine gegaan. In feite is dat eerder een soort restaurant. We namen het menu dat bestond uit een soort tomatensoep en een gerecht met gebakken aardappelen, salade en iets van vlees (we weten eigenlijk nu nog steeds niet wat voor vlees het was, maar we denken kip). Het smaakte niet slecht, al zijn we al gewaarschuwd dat het soms tot vaak (voor ons als Nederlanders) niet te eten is.

Ondertussen had ik al kennis gemaakt met mijn stagebegeleider en ben met hem dieper over mijn opdracht gegaan na de rondleiding. Het is een aardige man die gestructureerd werkt en altijd kalm blijft. Hij neemt dan ook de tijd om mij het een en het ander uit te leggen. Het was gisteren half 6 toen we weg gingen bij het bedrijf, om daarna boodschappen te doen.

Vandaag ging het ook prima op het bedrijf. Vandaag waren we iets na vijfen klaar met ons werk, maar nadat we nog even met Frank hadden gesproken over de uitgaansgelegenheden bij Balaton en Budapest was het ook weer half 6 voordat we het terrein hadden verlaten. Weer even vlug boodschappen gedaan bij de grote Tesco waar ze ook echt van alles hebben.

Gisteren had ik het trouwens al voor elkaar in het appartement. De bedoeling was om gisteren naar het café onder het appartement te gaan, maar die was dicht. Toen we terugkwamen, kregen we de deur van de wc niet meer open, het zat op slot. Het is namelijk mogelijk om de deurknop te vergrendelen en dan de deur dicht te trekken (wat ik dus waarschijnlijk heb gedaan). Dus moest ik (van Stan) maar naar de beheerder gaan. Hij begon dan ook te lachen toen hij zag wat er gebeurd was en volgens mij kent hij het voorval, want het was zo verholpen. Sindsdien begint hij te lachen als hij ons ziet.

Zo, weer een heel verhaal van de afgelopen twee dagen, al gebeurd er nog zoveel meer…

Groeten,
John

P.s. foto's komen nog, daar is momenteel nog weinig tijd voor geweest.

• 03 September 2011 - 05:18

Jolanda(mama):

Fijn dat je dit zo allemaal opschrijft dat geeft mij een gerust en een goed gevoel.

heel veel plezier de komende dagen en geniet van het goede weer.

groetjes van ons allemaal.

• 03 September 2011 - 16:08

Jeannine:

Ha makkers,
    jullie hebben het dus goed voor elkaar en stellen het samen wel. Wie weet spreek je over 'n aantal maanden goed Hongaars en wil je er graag blijven. hahahaha
    Het is wel leuk om zo op de hoogte te blijven van jullie bezigheden.
    Geniet van jullie uitje en dat er nog vele mogen volgen.
    Groetjes,
    Jeannine Hendriks (moeder van Jordi)

• 03 September 2011 - 16:19

Hanny John:

Gelukkig dat het zo allemaal gaat.
    Ja, wij lusten ook geen spa rood anders hadden we wel even op en neer gereden?
    Geniet van het mooie weer, en veel plezier nog.
    Zijn de mensen wel vriendelijk?
    Groetjes van ons weer.