Eerste gasten op bezoek gehad - Reisverslag uit Székesfehérvár, Hongarije van John Flemington - WaarBenJij.nu Eerste gasten op bezoek gehad - Reisverslag uit Székesfehérvár, Hongarije van John Flemington - WaarBenJij.nu

Eerste gasten op bezoek gehad

Door: John Flemington

Blijf op de hoogte en volg John

19 Oktober 2011 | Hongarije, Székesfehérvár

Sziasztok,

Nu ik hier al weer 7 weken zit, gaat hier nog alles prima. Maar ik merk dat de tijd voorbij vliegt en is nu ook echt aan het weer te merken. Sinds afgelopen maandag staat er ijs op de ramen van de auto en sinds zondag staan de verwarmingen aan van het appartement.

Met mijn stage gaat alles best aardig. Helaas is een week geleden met laptop gecrasht en is momenteel bij de fabrikant (in Nederland :S )voor reparatie (het doet namelijk echt helemaal niks meer, zelfs geen lampje als het aan de netstroom is aangesloten). En ja, dan heb je net geen back-up gemaakt… Dus dat betekent dat ik de afgelopen dagen het één en het ander heb moeten herstellen en nu nog niet alle documenten heb. Gelukkig heb ik nu mijn oude stoeptegel die ons mam afgelopen week mee hierheen heeft genomen zodat ik toch uit de voeten kan. Ook heb ik het geluk (eerder de pech dat de laptop crasht) dat er net voor de crash het een en het ander geïmporteerd is naar het nieuwe informatiesysteem, anders had ik nog veel meer moeten herstellen. Dus mijn eerste leerpunt van mijn stage heb ik al binnen, namelijk vaker en eerder Back-ups maken. Verder gaat alles prima, al is de druk voor het opleveren van mijlpalen gisteren wat hoger geworden, dus dat wordt nog hard werken de komende weken.

Dat betreft mijn stage. Zoals ik al aangaf, heeft ons mam mijn oude stoeptegel meegenomen en dat betekent dat ze hier is geweest. Voor haar de eerste keer dat ze in een vliegtuig zat zonder al te veel buitenlandse taalvaardigheden. Daarom had ik afgelopen donderdag maar een dagje vrij genomen om haar en Berrie van het vliegveld op te halen en mee te gaan naar hun hotel om in te checken. Het ophalen ging prima en ze zeiden dat de vlucht goed was gegaan, al begon Berrie in het hotel op zijn manier Nederlands tegen de man achter de balie te praten. Op zijn manier Nederlands betekent plat Goôls. Dus die man snapte er helemaal niks van. Na het inchecken zijn we naar de Tesco gegaan om water en dergelijke voor ze te halen. Ook hier moest Berrie zo nodig Nederlands praten. We staan namelijk bij de kassa, zeg ik tegen Berrie dat hij naar een tasje moet wijzen en “bag” moet zeggen. Nee, wat doet hij, hij zegt alleen “tasje”. Dus kon ik de caissière met gebaren en enkele Engelse woorden (die ze toch niet begreep) uitleggen wat hij bedoelde. Hierna heb ik ze de rest van de stad laten zien en zijn we maar een pizza gaan eten. Hierna heb ik ze terug afgezet bij het hotel en ben ik terug het centrum te gaan om enkele flessen Palinka te halen, zowel één voor mij als voor eentje die deze week jarig is geweest en ons mam en Berrie gebracht en gehaald heeft naar en van het vleigveld Eindhoven (en heeft misschien al een shot van de fles geprobeerd?!). Ik zou graag een bevestiging van deze persoon ontvangen hoe het gesmaakt heeft, omdat ik mijn fles nog steeds niet geprobeerd heb, hahaha.
’s Vrijdags ben ik maar gewoon gaan werken en heb ik de 2 lekker alleen gelaten om de stad te verkennen. Misschien had ik dat beter niet kunnen doen, want ze deden daarna net alsof zij langer hier zaten dan mij om te vertellen wat er allemaal in het centrum te zien was (alsof ik dat nog niet wist). Tussen het werk door en dat ik weer bij de 2 Hollanders was, had ik Stan naar zijn Hotel gebracht zodat hij op zaterdag vroeg in de ochtend terug naar Nederland kon vliegen voor een weekendje.
Afgelopen zaterdag ben ik samen met mama en Berrie naar Budapest gegaan. Daar hebben we rondgelopen door het centrum en heeft mam voor het eerst in de metro gezeten. ’s Avonds had ik op internet een Nederlands café gevonden, het Amstel River Café. Stan zat in Nederland voor de kroketten en de frikadellen, dus ik moest iets verzinnen om het te overtreffen. Dus een Nederlands café in Budapest aan de friet met saté, kroketten, frikadellen en bitterballen. En als dat ruim 6 weken geleden is geweest dat je het op hebt, dan kan je er letterlijk niet met je handen er van af blijven :P .
Achter mij zat een Nederlandssprekende gezin. Op een gegeven moment toch maar een praatje met ze gemaakt en dat is maar goed ook! Ze vertelden dat ze al 4 jaar in Hongarije wonen en dat er in het café waar we zaten elke eerste vrijdag van de maand een borrel wordt gehouden door een Nederlandse vereniging wanneer er dan allerlei Nederlanders komen. Dus de eerst volgende eerste vrijdag van de maand staat het al op mijn agenda om een weekend Budapest te gaan doen. Na elkaars e-mail uit te hebben gewisseld zijn we maar terug naar het hotel gegaan waar we die nacht verbleven.
Op zondag hebben we alles ingepakt en zijn we naar de dierentuin van Budapest gegaan. Het was geen slechte dierentuin, al lag het park wel half open door allerlei buizen en slangen die boven de grond uit kwamen door de werkzaamheden die verricht worden. Na een aantal uur rond te hebben gelopen hebben we de auto gepakt en heb ik ze maar weer op het vliegveld afgezet zodat ze op tijd konden inchecken om terug naar Nederland te vliegen.

Hierna ben ik maar terug naar Székes gereden, boodschappen gedaan, eten, film gekeken en maar eens een keer op tijd erin gegaan, want het waren drukke dagen als vertaler en chauffeur. Afgelopen maandag weer gewerkt, eten klaar gemaakt (spaghetti, maar was iets te vet) en weer naar het vliegveld gereden om Stan op te halen van zijn weekendje Nederland. Zo kom je nooit op een vliegveld en dan kom je er 3 keer in 5 dagen.

Ondertussen heb ik mailcontact gehad met het ander Nederlands gezin en gaven aan dat er ook een Nederlandse voetbalteam is. Omdat ik wel wat beweging kan gebruiken, omdat ik regelmatig krampen in mijn benen heb omdat ik niet zo beweeg als eerst in Nederland (in Nederland elke dag met de fiets naar school en nu elke dag met de auto naar het werk en ik zit bijna 8 uur per dag op kantoor te zetten achter een scherm ). Dus ga ik komende vrijdagavond maar met de trein naar Budapest om eerst een kijkje te nemen bij de training/ wedstrijd(jes) om misschien de komende maanden met zich mee te doen.

Ook komen er komend weekend weer enkele personen langs van Nederland. Nu de hogeschoolbegeleidster om het PMD af te tekenen en kan Stan zijn hertentamens maken. Dat betekent dat hij komende zaterdag een van de twee tentamens gaat maken in een hotel in Budapest aan de Donau en de andere komende maandag op bedrijf. Heeft hij het toch bijna voor elkaar van wat hij wilde (dat was aan de Donau op het terras in Budapest aan een wit wijntje). Dus die zou eigenlijk nu volop aan het leren moeten zijn, maar hoor duidelijk andere geluiden dat van de Wii af komt...


Tot zover weer zo’n uitgebreid verslag.


Groeten,
John

  • 19 Oktober 2011 - 21:42

    Stan:

    Leuk verslag john :), en die Wii is ontspanning he :D moeten iets aan sport doen!

  • 20 Oktober 2011 - 09:13

    Dorien:

    Hey John

    Wat is het toch leuk om je verhalen te lezen.

    Groetjes Dorien

  • 20 Oktober 2011 - 17:15

    Conny:

    zo dat frietje met toebehoren ziet er goed uit hoor. ik vind het toppie dat jij het daar zo goed maakt en je zo te lezen geen minuut verveeld. echt leuk dat berrie en jullie ma eindelijk eens genoten hebben van een kleine vakantie , dit was misschien wel een stap om volgend jaar eens een langere vakantie tenemen en der voortaan eens op uit te trekken.volgens mij zijn ruben en frank al opzoek na een datum aan het zoeken om ook gezellig naar jou toe tekomen en daar samen met jou de ijsbloempjes buiten tegaan zetten. alvast veel plezier ik blijf wel met kathy lekker voor de kachel in ons kikkerlandje ziten hihihi. nou geniet er nog van en kijk al uit naar je volgende verhaal. geniet ze en de groeten daar doei doei,
    ruben en conny

  • 21 Oktober 2011 - 13:17

    Jordi:

    diegene die misschien al een shot geprobeerd heeft meld zich als diegene die dus nog GEEN shot geprobeerd heeft. ik moet me daar echt toe zetten joh tot die 50 % alcohol en dat doe ik wel even als ik de dag erna niets voor school te doen heb hahahaha.
    in ieder geval nog bedankt en die sate zie er nog beter uit als de sate hier:P hahahahaha

  • 23 Oktober 2011 - 21:12

    Hanny En John:

    Hoi John,
    Nou dat ziet er héél lekker uit, en wat smaakt dat dan lekker hé? Maar zo te horen heb je het na je zin, en geniet er nog van.
    Groetjes uit het koude goirle!

  • 26 Oktober 2011 - 17:19

    Jeannine Hendriks:

    Hoi John,

    Als ik zo alles eens op mijn gemak lees, ben je de schade flink aan het inhalen. en ik maar denken dat jij zo'n nette jongen was, die nooit op stap wilde! hahaha
    Groot gelijk hoor, geniet ervan! Het hoeft niet altijd alleen maar werk te zijn waar je mee bezig bent.
    Nou jongen maak er nog iets van en wie weet scoor je nog wel 'n doelpunt tijdens een van je wedstrijdjes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

John

Onlangs afgestudeerd voor de opleiding Technisch Bedrijfskunde. Tijdens mijn opleiding heb ik 5 maanden stage gelopen in Székesfehérvár, Hongarije. Sindsdien heb ik twee nieuwe hobbies: reizen en fotografie. Dit jaar staat een vakantie naar Indonesië op de agenda

Actief sinds 24 Juni 2011
Verslag gelezen: 423
Totaal aantal bezoekers 90159

Voorgaande reizen:

06 April 2014 - 25 April 2014

Indonesië 2014

30 Augustus 2011 - 28 Januari 2012

Buitenlandse stage

Landen bezocht: