Rinjani Lombok Trekking - Reisverslag uit Rinjani, Indonesië van John Flemington - WaarBenJij.nu Rinjani Lombok Trekking - Reisverslag uit Rinjani, Indonesië van John Flemington - WaarBenJij.nu

Rinjani Lombok Trekking

Door: John Flemington

Blijf op de hoogte en volg John

17 April 2014 | Indonesië, Rinjani

Beste allemaal,

Een van de dingen die op het lijstje voor deze vakantie staat, was de vulkaan van Lombok bezichtigen. Het plan was voor een trip van 1,5 dag bij de vulkaan, maar we kregen in Kuta te horen dat 3 dagen beter zou zijn. Want alleen met 3 dagen zou je de top bereiken en anders niet. En als echte Hollander wil je natuurlijk op de top staan, ook al zag ik het zelf als een kans om het mee te maken. Dus, zoals ik al aangaf in het vorige blog, waren we op de eerste dag om half 5 vertrokken van Kuta naar het noorden van Lombok. In deze blog komt het verslag over de trekking van dag tot dag.

Dag 1
Nadat we 3 uur in de auto hebben gezeten, kwamen we om half 9 aan in het dorp waar de trekking zou beginnen. Voordat we begonnen, kregen we eerst een bananenpannekoek als ontbijt. Nadat we het op hadden, vertrokken we met de gids Noor (je spreekt het uit als Noer). Na twee uur hiken kwamen we aan bij het eerste kamp waar we bij negen andere mensen aansloten. De groep bestond uit 2 Duitsers, 2 Fransen, 1 Franstalige Canadees, 1 Nederlander, 1 Rus en 2 Chinezen. Dus het was een multicultigroep.
Kort nadat we waren begonnen, hadden we het idee dat we goed voorbereid waren: een shirt, 1 korte broek, 1 trui en 1 lange broek en schoensel waren 1 paar sneakers.
Na een half uur was het shirt al goed nat van het zweet, maar deerden ons niet. Dat zal wel gaan drogen met het mooie weer.
Toen we de rest van de groep zagen, begonnen we toch maar te twijfelen. Iedereen had namelijk, op zijn zachtst gezegd, betere voorbereidingen getroffen, zoals extra shirts, bergschoenen, regenjack, handschoenen, etc.
Kort nadat we hadden geluncht, begon het te gieten. Wij waren dus letterlijk en figuurlijk nat....

Na wat uren gehiked te hebben, kwamen we druipend en kruipend aan op de base waar we bleven overnachten. Na het diner hebben we de poging genomen om te slapen.

Dag 2
De poging tot slapen was geen groot succes. We zullen totaal ongeveer 3 uur hebben geslapen. Het plan van die dag was om 2 uur te dalen naar het meer, en daarna drie uur te stijgen om dan op een plateau dichtbij de top van de Rinjani te overnachten.
Het dalen ging goed en kwamen uiteindelijk uit bij een hot spring. Zoals je als oplettende lezer hebt vernomen, hadden we geen zwembroek bij. Toch was de hotspring niet te weerstaan... Heerlijk!
Na de lunch stond een drie uur durende klim op het programma, waar wij als slecht voorbereidende hikers er goed van afgebracht hebben door de lichte bepakking. Dus elk nadeel heeft zijn voordeel...
Na het diner zijn we snel de nieuwe poging van slapen gaan doen. Dag drie zou namelijk vroeg, lang en zwaar worden.

Dag 3
2 uur in de nacht. Ja, je leest het goed. Tijdens de vakantie om 2 uur moesten we opstaan, zodat we om half 3 konden beginnen met de klim van de top. Deze klim duurde drie uur en was enorm zwaar. Het was 3 uur ploeteren in vulkanisch as op het 1 na hoogste punt van Indonesie. Om half 6 waren we boven en zaten tegen onderkoeling aan. We hebben nog nooit zo naar de zon(opkomst) als toen verlangt. De zonopkomst viel wat tegen door de bewolking en zijn dan ook weer snel naar beneden gegaan.
Na het ontbijt zijn we vertrokken naar de bewoonde wereld. Na ruim 5 uur lopen kwamen we eindelijk bij de auto's.

We zijn goed verzorgd door de guides en de porters. Ook met eten, namelijk:

Dag 1
Ontbijt: bananenpannekoek met thee
Lunch: Indo mie, wortels, bonen, witte kool, gekookt ei, rijst, ananas en thee
Diner: Nasi goreng (rijst, wortels, bonen en witte kool) met gebakken ei, kippenbout en thee

Dag 2
Ontbijt: bananenpannekoek, bananenboterham en ananas met thee
Lunch: Indo mie, wortels, bonen, witte kool, gebakken ei, rijst, kippenbout en thee
Diner: rijst, wortels, bonen, witte kool, kip, gekookt ei en thee.
Ow ja, en een banaan tussendoor

Dag 3:
Ontbijt: bananenpannekoek, bananenbrood, ananas en thee
Lunch: Indo mie, wortels, bonen, witte kool, gebakken ei en kip

Kortom, ik kan de komende weken geen wortels, bonen, witte kool, pannekoeken en kippenbouten meer zien! Hopelijk is Gili Trawangan wat toeristischer met variatie van eten (lees vooral als groenten)!

De tocht was zwaar, maar uiteindelijk zeker de moeite waard door het mooi zicht tijdens het dalen, de hot springs en het panorama zicht van 3726 meter hoogte.
Zal ik het aanbevelen om te doen? Ja, maar onderschat de trip zeker niet. Met een goede (lees betere) voorbereiding zal het steeds lastig blijven. Uiteindelijk ben je een ervaring rijker.

Na Rinjani hebben we overnacht in Singgigi bij een hotel op aanbeveling van de gids. We waren de enige twee gasten voor die nacht.
De dag daarop werden we wakker van het vele kabaal. Er waren namelijk in de ochtend 100 gasten aangekomen, waardoor alle 26 kamers vol waren. Iets wat je dus niet kan voorstellen, gebeurde dus...

Nu wordt het tijd om bij te rusten op Gili Trawangan, waar we snel gaan beginnen voor een SSI open water diver.

Sampai Jumpa Lagi,
John

• 17 April 2014 - 13:08

Ad Van Amelsfoort (aka Leijendaeler):

Hey man, mooie vakantie zo, toch?
    Da's nog eens wat anders dan drie weken Benidorm, liggen ziek te zijn op het strand, zo rood als een kreeft, zo gammel als ik-weet-niet-wat van al die zoete cocktails en die sloten bier!
    Neeje, ... dat dit! ;-)

Geniet ze verder, John en veel succes verder met het studeren voor je duikbrevet!

Groeten uit Tilburg, WII staat nog met de hakken op de drempel naar de ere-divisie!!!

• 17 April 2014 - 14:46

Conny:

Wow wat knap van jullie zeg. Petje af hoor. Ik wou net vragen dat je van de week kip met kool en wortels wilde komen Eten Hihi. Geniet van je geweldige vakantie en ik geniet van jou verhalen